هل هي زيارتك الأولي ؟دليل الزيارة الأولي

آخر الموثقات

  • بسبب الصمت العقابي - القمصة سابقا
  • مولد سيدي الفيرس
  • جوازة ملعونة
  •  حين يغدو الشعر حرًّا بعد موت قائله
  •  حببتك رغمًا عني
  • العبث المقدس (4)
  • نثرت أوجاعي
  • ومع ذلك..
  • نداء ل ذوي و ذوات الشعر الأبيض
  • ترياق انت
  • ضوء العتمة
  • مذاق الحنين
  • ق.ق.ج/ صهيل الرماد
  • قصة قصيرة/ المرآة الأخيرة
  • من القاتل؟ - الجزء الثاني
  • من القاتل؟ - الجزء الأول
  • "ها هتغديني فين النهاردة"
  • هدوء
  • أحاديث البحر
  • الانعتاق
  1. الرئيسية
  2. مركز التـدوين و التوثيـق ✔
  3. المدونات الموثقة
  4. مدونة هند حمدي
  5. من القاتل؟ - الجزء الثاني

رُحت للأولاد وقلت لهم:

ـ حبايبي، أنا ظابط شرطة، وجاي أسألكم عن عبد الرحمن صاحبكم، علشان نعرف نرجّعه يلعب معاكم تاني.

 

فيه ولد عنده حوالي عشر سنين جه وقال لي:

ـ هو كان بيعيط، علشان الواد محمد ماكنش راضي يخليه يلعب كورة معانا، وبعدها لقينا بنت في إيدها عروسة بتشاور له، راح لها، مسكت إيده ومشيت على أول الشارع.

 

قلت له وأنا باصص على باقي الأولاد:

ـ محدش شاف بعدها راحت فين؟

 

فيه ولد قرب مني وقال:

ـ أنا ندهت عليه وقلت له ما تروحش بعيد لحسن تتوه، بس البنت اللي معاه قالت لي إنها هتلعب معاه شوية وهيرجع.

 

قلت له:

ـ البنت دي شوفتوها قبل كده؟

 

كلهم ردوا مع بعض:

ـ لا يا بيه، أول مرة نشوفها، شكلها مش من هنا.

 

قلت لهم:

ـ طب اوصفولي شكلها.

 

ولد رد عليّ وقال:

ـ شعرها بني وطويل، وعينها ملونه بس أطول منه.

 

قلت لهم وأنا ببص على أول الشارع:

ـ طيب يا حبايبي، إن شاء الله هندوّر عليه وهنلاقيه.

 

مشيت لحد أول الشارع، وكانت سناء معايا، ما كانتش راضية تروح.

لقيت عمارة من دورين لسه بتتبني، على الطوب الأحمر، ومش ساكن فيها حد.

دخلت وطلعت السلالم للدور التاني، لقيت سقالات كتير مرمية على الأرض. قربت من السقالات وبدأت أشيلها، لأني حسيت إن تحتها حاجة...

وأول ما شلتها، كانت الصدمة:

طفل مدبوح من رقبته بآلة حادة مش موجودة، وميت.

 

سناء هجمت على الطفل وفضلت تصرخ بصوت عالي، وقالت بهستيريا:

ـ ابني! مين اللي عمل فيك كده يا ضنايا؟

 

شدّيتها بسرعة وهي بتصرخ، وقلت لها بحزم:

ـ مش عايزك تلمسي حاجة يا سناء، علشان ما نضيعش البصمات. أنا آسف جدًا... البقاء لله.

 

في الوقت ده، لقيت راجل في الأربعينات لابس جلابية وطاقية واقف ورانا، وقال وهو مصدوم:

ـ إيه ده؟ فيه إيه؟

 

قلت له وأنا لسه ماسك سناء:

ـ انت مين؟

 

قال بتوتر:

ـ أنا الغفير هنا يا بيه.

 

طلّعت الموبايل بسرعة واتصلت بالعسكري، وقلت له:

ـ تعالى حالًا إنت وكل اللي معاك للعمارة اللي في أول شارع الشعراوي.

 

قفلت معاه، وكانت سناء لسه بتصرخ وتعيط.

قلت لها:

ـ لازم تبلغي أبوه يا سناء حالًا، لازم ييجي ويتم استجوابه هو كمان.

 

بصيت للغفير وقلت له:

ـ وإنت، لازم تيجي معايا على القسم... ضروري.

 

قال بخوف:

ـ ليه يا بيه؟ أنا ذنبي إيه؟

 

قلت له بعصبيه:

ـ بعد التحقيق هتعرف ذنبك إيه.

 

واتصلت بالطب الشرعي علشان ييجي ويعاين الجثة.

وبعد ساعات، رجعت القسم، وبلغت سناء إن جوزها لازم ييجيلي أول ما يرجع البلد.

 

بدأت التحقيق مع الغفير اللي كان منهار.

كنت مصدّع جدًا، طلبت من العسكري قهوة، وقعدت على المكتب، وقلت للغفير:

ـ اسمك وسنك ووظيفتك؟

 

قال وهو بيمسح عرقه:

ـ اسمي أشرف محمد السيد، عندي ٣٨ سنة، وبشتغل غفير.

 

قلت له:

ـ ومن إمتى وانت غفير على العمارة دي؟

 

قال بعد ما فكر شوية:

ـ من سنتين يا بيه.

 

قلت له وأنا باسند ضهري على الكرسي:

ـ وإيه علاقتك بالطفل عبد الرحمن أحمد؟

 

قال بصوت مهزوز:

ـ يا بيه، أنا معرفوش. كنت ساعات أشوفه بيلعب مع العيال، بس ماليش علاقة بيه، ولا عمري كلمته. حتى العيال، لما كانوا بيحبوا يستخبّوا وهما بيلعبوا في العمارة، مكنتش بوافق.

إحصائيات متنوعة مركز التدوين و التوثيق

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة نهلة حمودة
2↓الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
3↓الكاتبمدونة محمد شحاتة
4↓الكاتبمدونة اشرف الكرم
5↓الكاتبمدونة ياسمين رحمي
6↓الكاتبمدونة حاتم سلامة
7↑3الكاتبمدونة ياسر سلمي
8↓-1الكاتبمدونة حنان صلاح الدين
9↓-1الكاتبمدونة آيه الغمري
10↑1الكاتبمدونة آمال صالح
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑41الكاتبمدونة فاطمة الزهراء بناني162
2↑18الكاتبمدونة عماد مصباح144
3↑17الكاتبمدونة أسماء نور الدين78
4↑15الكاتبمدونة هبه الزيني143
5↑10الكاتبمدونة اسماعيل ابو زيد90
6↑10الكاتبمدونة احمد كريدي91
7↑9الكاتبمدونة عبير عبد الرحيم (ماعت)50
8↑8الكاتبمدونة غازي جابر40
9↑8الكاتبمدونة مروة كرم132
10↑7الكاتبمدونة ياره السيد103
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1081
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب695
4الكاتبمدونة ياسر سلمي655
5الكاتبمدونة اشرف الكرم578
6الكاتبمدونة مريم توركان573
7الكاتبمدونة آيه الغمري503
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني427
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين417
10الكاتبمدونة شادي الربابعة404

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب335067
2الكاتبمدونة نهلة حمودة191427
3الكاتبمدونة ياسر سلمي182258
4الكاتبمدونة زينب حمدي170056
5الكاتبمدونة اشرف الكرم131507
6الكاتبمدونة مني امين116938
7الكاتبمدونة سمير حماد 108201
8الكاتبمدونة فيروز القطلبي98499
9الكاتبمدونة مني العقدة95497
10الكاتبمدونة حنان صلاح الدين92792

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة سيد مصطفى 2025-07-03
2الكاتبمدونة محمود نبيل2025-07-03
3الكاتبمدونة عطا الله عبد2025-07-02
4الكاتبمدونة نجلاء البحيري2025-07-01
5الكاتبمدونة رهام معلا2025-06-29
6الكاتبمدونة حسين درمشاكي2025-06-28
7الكاتبمدونة طه عبد الوهاب2025-06-27
8الكاتبمدونة امل محمود2025-06-22
9الكاتبمدونة شرف الدين محمد 2025-06-21
10الكاتبمدونة اسماعيل محسن2025-06-18

المتواجدون حالياً

2392 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع