كاتب الأسبوع

✍️ كاتب الأسبوع

الكاتب المبدع أشرف الكرم 📖 حيثيات اختيار كاتب الأسبوع
🔄 يُحدّث كل جمعة وفق تقييم الأداء العام للمدونات

📚 خدمة النشر الورقي من مركز التدوين والتوثيق
حوّل أعمالك الرقمية إلى كتاب ورقي يحمل اسمك ورقم إيداع رسمي ✨
اكتشف التفاصيل الكاملة

آخر الموثقات

  • أمل صبور الأكثر وعيًا وقوة وذكاء
  • زهرتك تهوى.
  • رأيتُ حُلماً أخشى أن يتحقّق
  • شام لاجئة استوطنت قلبي - الفصل العشرون
  • الكبير
  1. المنصة
  2. مركز التـدوين و التوثيـق ✔
  3. المدونات الموثقة
  4. مدونة هند حمدي
  5. الجريمه الكامله ٢
⭐ 0 / 5

قلتله وأنا بشرب القهوه: واخته اللي بلغت فين دلوقتي 

 

قالي وهو بيا القهوه من على المكتب: لسه في المستشفى هي صيدلانية.

 

 حطيت إيدي على دقني وأنا براجع كل حرف في دماغي وقولتله: اديني عنوانها ورقمها.. وسيب الباقي علينا. أنتوا كملوا الفحوصات، وأنا هبدأ من هنا.

قالي وهو بيديني الملف : هنا كل التفاصيل. خد بالك بس.. ممكن نهاية الحكاية تطلع موتة طبيعية.. وأنا هبقى سعيد لو ده اللي يحصل. لأن غير كده.. هنبقى قدام قصة مش سهلة.

قلتله وأنا باخد الملف: أنا هبعت معاك عسكري علشان يجيبها ونبدأ معاها ونشوف هنوصل لإيه.

 

قال وهو بيقف: كويس جدًا. وأنا هروح أكمل فحوصات أكتر، يمكن ساعتها ألاقي الدليل اللي محتاجينه.

 

قلتله وأنا بسلم عليه: ثقتي فيك يا دكتور ملهاش حدود. وسواء كانت جريمة فعلًا أو موتة طبيعية، المهم ضميرنا يكون مرتاح إننا عملنا كل اللي علينا.

 

ابتسم وقال: معاك حق.. هو ده هدفنا.

 

رنيت على العسكري، ولما دخل قلتله: روح مع دكتور محمد المستشفى، هناك هو هيعرّفك على واحدة.. هتجيبها وتيجي بيها.

 

العسكري مشي مع الدكتور وأنا قعدت أفكر في كلامه. فتحت اللاب توب وبدأت أبحث على النت: هو ينفع فعلًا حد يموت من غير سبب؟ ولا ده شيء مش منطقي؟

 

وبعد ساعة، لقيت الباب بيخبط. العسكري جه وقال: البنت اللي قولتلي أجيبها واقفة بره يا أفندم.

 

قلتله وأنا بقفل اللاب توب: تمام.. دخلها. ومش عايز أي حد يقاطعني وأنا في التحقيق.

قال وهو ماشي: حاضر يا أفندم.

 

دخلت بنت لابسة كاجوال، وأول ما دخلت قالت بانفعال وهي بتعيّط: هو يا فندم مفيش أي احترام لحرمة الميت؟! أخويا لسه ميت من ساعات ومفيش أي تقدير لده! حرام عليكم. تحقيق إيه اللي هتعملوه معايا؟ الدكتور نفسه قال إن مفيش أي شبهة جنائية! لزومه إيه بقى ده؟! حتى إكرام الميت دفنه. مش كفاية زعلي على موت أخويا الوحيد؟ ده أنا مليش غيره بعد وفاة والدي الله يرحمه!

 

قولتلها بهدوء وأنا بشاور لها تقعد: اهدي بس.. كل الموضوع إجراءات روتينية لازم تتعمل. هناخد منك إجابة كام سؤال وهتمشي.

 

قالتلي بعصبية وهي لسه بتعيط: هو كل واحد يموت في البلد بتعملوا تحقيق مع أهله؟! أنا باعترض. ولو الدكتور فضل رافض يديني تصريح الدفن من غير وجه حق.. أنا هقدم فيه بلاغ. اللي بيحصل ده تهريج.. وأنا مش هسكت!

خبطت على المكتب وقلت وأنا متعصّب: ياريت تقعدي بقى علشان نخلص شغلنا بسرعة، وتروحي تدفني أخوكي. يا إمّا أنا اللي هعملك محضر برفضك الإجابة على الأسئلة، وده هيضعف موقفك. فاهدّي كده.. وياريت تسهّلي علينا شغلنا.

 

بصّت لي وهي بتمسح دموعها وقالت: موقف إيه اللي هيضعف؟! هو أنا هنا متهمة؟! إيه المعاملة دي؟

 

حطيت إيدي على وِشي علشان أهدى وقلت لها: يا أستاذة، لو سمحتي بلاش توصّلي الأمور لحِتّة مش هتحبيها. هم كام سؤال وهتمشي.

 

قعدت وهي بتتنهد: اتفضل اسأل.

 

قلت لها وأنا بمسك القلم: أيوه كده. خلينا نتفق أحسن. دلوقتي قوليلي.. اسمك وسنك ووظيفتك ومتجوّزة ولا لأ؟

 

قالت وهي بتطلع منديل من شنطتها: اسمي آية جمال. صيدلانية. آنسة. وعندي 30 سنة.

 

قلت وأنا بكتب: طيب.. إيه اللي حصل النهاردة بالظبط؟ من أول اليوم لحد ما شفتي أخوكي متوفي؟

قالت وهي بتحاول تلم نفسها: أنا صحيت الصبح لقيته نايم. قُمت، لبست ونزلت أفتح الصيدلية بتاعتي، هي بعد بيتنا بشارعين. على الساعة تلاتة كده رجعت، بفتح الباب لقيته واقع على الأرض. ندهت عليه مردش... اتخضّيت واتصلت بالإسعاف فورًا.

 

قولتلها وأنا مستغرب: طب ما فكرتيش كصيدلانية تشوفي ماله؟ يمكن حاجة بسيطة.

 

سكتت شوية، وبعدين قالت بانفعال واضح: يا أفندم، ده أخويا! لما شُفته كده، عقلي وقف عن التفكير تمامًا، واتوترت جدًا. وبصراحة، أسئلة حضرتك فيها تلميحات مش مريحة.

 

قولتلها وأنا بكتب في الورق اللي قدامي: زي ما قولتلك، لازم نسأل كل اللي ليهم علاقة بأخوكي، ده شغلنا.

 

مسحت وشها بمنديل وقالت بنبرة فيها قهر: الدكتور نفسه قال مفيش أي سبب خارجي للوفاة! يعني هنعترض على قدرة ربنا؟ طب ما أنا والدي توفى ومعملتش كده ليه؟

 

سألتها بهدوء: طيب، إيه سبب وفاة والدك يا دكتورة؟

 

قالت بضيق: والدي كان مدخن وجاله جلطة، هي اللي تسببت في وفاته.

 

قولتلها وأنا مركز في كلامها: هو ده اللي بنتكلم فيه، أخوكي جسمه سليم مية في المية، مفيش أي أثر لمرض أو تعب.

 

قالت بعصبية: حضرتك هتعترض على حكم ربنا يعني؟

 

ابتسمت وأنا باخد كباية الشاي من العسكري وقلت: ونعم بالله، انتي هتكفرينا ولا إيه؟ بس برضو ربنا اللي خلق الأسباب، وإحنا لازم نفهمها. ولو بعد كل الفحوصات ما لقيناش سبب واضح، ساعتها نعتبر حالته نادرة. بس لحد ما ده يحصل، التحقيق لازم يكمل، وعايزك تساعدينا.

 

بصّتلي باستغراب وقالت: أساعدكم إزاي يعني؟

 

قولتلها وأنا برشف الشاي: قوليلي، أخوكي كان ليه أعداء؟ حد مضايقه أو اتخانق معاه الفترة الأخيرة؟

 

فكرت شوية وقالت وهي بتتنهد: هو كان ناوي يخطب بنت، بس بابا الله يرحمه مكنش راضي عنها. وبعد وفاة بابا، شُفته مرة بيكلمها في الشارع، وكانت بتعيط، ولما سألته عنها، رفض يقول أي حاجة.

أحدث الموثقات تأليفا
أمل صبور الأكثر وعيًا وقوة وذكاء

رأيتُ حُلماً أخشى أن يتحقّق

الكبير

يداك الساخنتان…

حين تكون الكلمة إنسانًا… ويصبح المعنى حياة

احببت آله

حفلة على حافة الألم 

سماتنا الجميلة 

زهرتك تهوى.

 آثارُ الحَربِ
أكثر الموثقات قراءة
إحصائيات متنوعة مركز التدوين و التوثيق

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة غازي جابر
2↓الكاتبمدونة نهلة حمودة
3↓الكاتبمدونة حسين درمشاكي
4↓الكاتبمدونة ايمن موسي
5↑1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
6↑1الكاتبمدونة اشرف الكرم
7↓-2الكاتبمدونة محمد شحاتة
8↓الكاتبمدونة هند حمدي
9↑4الكاتبمدونة نجلاء البحيري
10↓-1الكاتبمدونة حاتم سلامة
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑20الكاتبمدونة اسراء كمال180
2↑14الكاتبمدونة هبه الزيني145
3↑14الكاتبمدونة محمد بن زيد171
4↑11الكاتبمدونة عبد الحميد ابراهيم 109
5↑8الكاتبمدونة جهاد غازي137
6↑8الكاتبمدونة جاد كريم182
7↑8الكاتبمدونة جهاد عبد الحميد235
8↑6الكاتبمدونة ايمان صلاح55
9↑6الكاتبمدونة محمد التجاني134
10↑5الكاتبمدونة محمد خوجة39
11↑5الكاتبمدونة عبير عبد الرحيم (ماعت)59
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1129
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب711
4الكاتبمدونة ياسر سلمي681
5الكاتبمدونة اشرف الكرم631
6الكاتبمدونة مريم توركان573
7الكاتبمدونة آيه الغمري515
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني440
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين434
10الكاتبمدونة حاتم سلامة415

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب372187
2الكاتبمدونة نهلة حمودة230000
3الكاتبمدونة ياسر سلمي207810
4الكاتبمدونة زينب حمدي180746
5الكاتبمدونة اشرف الكرم151268
6الكاتبمدونة مني امين121620
7الكاتبمدونة سمير حماد 121211
8الكاتبمدونة حنان صلاح الدين113819
9الكاتبمدونة فيروز القطلبي112237
10الكاتبمدونة آيه الغمري108558

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة ليلى سرحان2025-12-12
2الكاتبمدونة اسماء خوجة2025-11-08
3الكاتبمدونة مريم الدالي2025-11-05
4الكاتبمدونة محمد خوجة2025-11-04
5الكاتبمدونة جيهان عوض 2025-11-04
6الكاتبمدونة محمد مصطفى2025-11-04
7الكاتبمدونة حسين العلي2025-11-03
8الكاتبمدونة داليا نور2025-11-03
9الكاتبمدونة اسراء كمال2025-11-03
10الكاتبمدونة علاء سرحان2025-11-02

المتواجدون حالياً

15417 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع