آخر الموثقات

  • في حضرة الميلاد.. ورفيقة الدرب
  • قلبٌ لا يُشبه القلوب
  • ق.ق.ج/ فراغٌ بلونِ الحب
  • ق.ق.ج/ نقشُ الغضبِ
  • من قاع الكنيف
  • عمة على رمة
  • كاليجولا والمستحيل
  • مؤذن على المعاش | قصة قصيرة. 
  • بكل حرف نزف من قلبي
  • عن ديوان "واحدة جديدة" لهبة موسى
  • أعتذر عن السهو 
  • الرب يحبني
  • الإبداع البليغى
  • نَجْمَةٌ لَا تُدْرَكُ 
  • شكر واجب
  • قصة قصيرة/ جسر الأيام
  • ق.ق.ج/ شعور
  • البعد والجوى
  • احلامي المعاقبة
  • بين اليأس والسكينة.. حديث العابرين على أطراف وطن
  1. الرئيسية
  2. مركز التـدوين و التوثيـق ✔
  3. المدونات الموثقة
  4. مدونة سوزان بهنسي
  5. يا خوانا الميه قاطعة
  • عمرك جربت تكون في البيت والميه قطعت يومين او ثلاثة من غير م تكون عامل حسابك
    طبعا الناس في الارياف زمان كانوا متعودين انهم يملوا ميه من الصهاريج في قلل وزلع ويملوا الزير ويعيشوا حياتهم
    بس طبعا الوضع في المدينه مختلف
    اولا لانك اتعودت ان الميه موجودة
    ثانيا لان مفيش صهاريج تملي منها لما الميه المتخزنه في البيت تخلص
    وطبعا الاحساس بقطع الميه بيختلف من دور لدور
    زمان مكنش فيه اختراع اسمه مواتير سحب الميه
    فلما الميه كانت بتقطع عند سكان الادوار العليا تسمع اللي ...ينادي
    يا ام صلااااااااااح اقفلي ياختي الحنفية شويه عاوزة اغسل المواعين
    ترد عليها ام صلاح
    معلش يام يوسف والنبي الميه قطعة من الصبح وابوصلاح صحي الصبح ملقاش ميه راح يغسل وشه في الشغل
    بس طبعا الوضع دلوقت اختلف بسبب اختراع اسمه ماتور سحب الميه
    بالنسبه لساكن الدور الاول الميه بتوصل له من غير ماتور لكن لما حد من جيران الادوار العليا يشغل الماتور الميه تختفي من عند ساكن الدور الاول
    تخيل بقي لما الميه قطعت ايه اللي بيحصل
    طبعا ام صلاح اللي ساكنه في الدور الاول فتحت الحنفيه قبل م سكان الادوار العليا يشغلوا المواتير
    وقفت قدام الحنفيه دقيقة واتنين....ربع ساعة تقريبا
    منزلتش ولا نقطة ميه وبسرعة بسرعة عملت اتصالاتها باعطال الميه وعرفت ان ماسورة ميه في النطقة مكسورة وبيصلحوها وحيقطعوا الميه لمدة ثلاث ايام وبسرعة راحت لما كل الجراكن اللي في البيت وشيلت لصلاح وابوه وقالت لهم الميه قاطعة تقبوا وتغطسوا وتجيبو لي ميه ياما مفيش طبيخ
    طبعا ابو صلاح وابنه اخدوا الجراكن وراحو يدوروا علي ميه في المساجد والجيران خارج المنطقة
    شوفوا بقي سكان الادوار العليا بيعملوا ايه
    طنط حسنيه صاحبه البيت ساكنه في الدور الثالث عندها ماتور بقوة 900 حصان يعني بيسحب الميه من عمق الارض شغلت الماتور جابلها ميه متعرفش منين وعماله تغسل وتنشر فتكات اللي في الدور اللي فوقها عروسه جديدة شغلت الماتور وفتحت الحنفيه وفضلت تستني الميه تنزل مفيش
    بصت من البلكونه لقت طنط حسنيه غاسله منشرة وغسيلها مبلول
    راحت جاريه علي مرسي جوزها
    مرسي ....مرسييييييي
    مرسي يرد عليها نعم يا حبيبتي مالك
    ترد عليه بغيظ وجازة علي سنانها
    مرسي قوم الماتور بايظ
    يقوم مرسي مفجوع
    ايه بايظ دانا لسه مسددتش تمنه
    ترد عليه بعصبيه انت بتكلمني كدا ليه
    تعالي صلحه بسرعة
    يقوم يدخل الحمام ويضغط علي زر الماتور يسمع صوت صفارة ومفيش ميه بتنزل
    يدخل المطبخ ويجرب نفس التجربه قال يعني النتيجة ممكن تختلف من المطبخ للحمام
    وبعدين يقرر انه ينزل المنور علشان يشوف المشكله فين وطبعا لم ينس المفكات والمفاتيح لزوم التصليح
    وطبعا فتكات واقفة من شباك المطبخ قال يعني بيلاغوا بعض يخبط علي الماتور خبطتين
    وينادي شغلي كدا
    تشغل ومفيش ميه بتنزل
    يخبط في حته تانيه وينادي
    ترد مفيش
    وبعدين ينادي الماتور سليم
    ترد تقوله الميه طالعة عند صنط حسنيه كويس
    ينظر للارض مسلم امره للله وبعدين يمسك المفتاح
    يفك ويربط وبعدين ينادي شغلي كدا
    ترد عليه مفيش ميه
    طنط حسنيه عندها ميه وبتغسل اهيه
    يضرب عينه علي ماتور طنط حسنيه وهو واقف في المنور وفتكات تنظر له من شباك المطبخ وام صلاح كانت واقفة في بلكونه المنور ومتابعة الموقف وعنيها علي ماتور طنط حسنيه ولما لاحظت ان مرسي اتضايق واتخنق نظرت اليه بخبث وقالت له الميه قاطعة في المنطقة كلها علشان بيصلحوا ماسوره مكسورة
    يشعر مرسي بالراحة بعد سماع هذه الكلمات ويضرب عينه ناحيه ماتور طنط حسنيه وفتكات في الشباك ثم ينسحب من المنور
    فجاه يرتفع صوت صفير يليه طوت فحيح وبعدين طقطقة مكتومه ويتصاعد الدخان
    ويبحث الجميع عن مصدر هذا الصوت
    ماتور طنط حسنيه اتحرق



إحصائيات متنوعة مركز التدوين و التوثيق

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة نهلة حمودة
2↑1الكاتبمدونة اشرف الكرم
3↑1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
4↓-2الكاتبمدونة محمد شحاتة
5↓الكاتبمدونة ياسمين رحمي
6↑1الكاتبمدونة ياسر سلمي
7↓-1الكاتبمدونة حاتم سلامة
8↑1الكاتبمدونة حنان صلاح الدين
9↓-1الكاتبمدونة هند حمدي
10↓الكاتبمدونة آيه الغمري
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑55الكاتبمدونة هبة شعبان156
2↑24الكاتبمدونة عطا الله عبد136
3↑14الكاتبمدونة سحر أبو العلا48
4↑14الكاتبمدونة محمد التجاني123
5↑13الكاتبمدونة عزة الأمير157
6↑6الكاتبمدونة حسين درمشاكي35
7↑6الكاتبمدونة اسماعيل ابو زيد83
8↑6الكاتبمدونة عماد مصباح144
9↑6الكاتبمدونة رهام معلا167
10↑5الكاتبمدونة دعاء الشاهد53
11↑5الكاتبمدونة مريم خالد191
12↑5الكاتبمدونة هبة محمد245
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1090
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب697
4الكاتبمدونة ياسر سلمي662
5الكاتبمدونة اشرف الكرم582
6الكاتبمدونة مريم توركان573
7الكاتبمدونة آيه الغمري507
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني430
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين418
10الكاتبمدونة شادي الربابعة404

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب339049
2الكاتبمدونة نهلة حمودة196324
3الكاتبمدونة ياسر سلمي185041
4الكاتبمدونة زينب حمدي170736
5الكاتبمدونة اشرف الكرم133791
6الكاتبمدونة مني امين117549
7الكاتبمدونة سمير حماد 109811
8الكاتبمدونة فيروز القطلبي99741
9الكاتبمدونة مني العقدة96419
10الكاتبمدونة حنان صلاح الدين95813

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة منى كمال2025-07-30
2الكاتبمدونة نهاد كرارة2025-07-27
3الكاتبمدونة محمد بن زيد2025-07-25
4الكاتبمدونة ناهد بدوي2025-07-19
5الكاتبمدونة ثائر دالي2025-07-18
6الكاتبمدونة عطا الله عبد2025-07-02
7الكاتبمدونة نجلاء البحيري2025-07-01
8الكاتبمدونة رهام معلا2025-06-29
9الكاتبمدونة حسين درمشاكي2025-06-28
10الكاتبمدونة طه عبد الوهاب2025-06-27

المتواجدون حالياً

401 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع