آخر الموثقات

  • الجوهرة السوداوية
  • البول الغامق معناه أنك تطمئن على الكلى
  • عادل أبو سنة
  • الطب وقيمته
  • آخر عرفة
  1. المنصة
  2. مركز التـدوين و التوثيـق ✔
  3. المدونات الموثقة
  4. مدونة نورا عبد الفتاح
  5. الجانب المريح
⭐ 0 / 5

الجانب المريح

 
الأم والأب يعتبروا هما الجانب المريح فى كل العلاقات عند أغلب الناس، على اعتبار انك حاسس انهم عارفين عنك كل حاجة وعارفين كل عيوبك ومتقبلينك وبيقفوا جنبك فى كل مشاكلك وأزماتك حتى لو ميقدروش، وهما الشخصين الوحيدين فى الكون اللى بيتمنوا إنك تكون أحسن منهم ومستريح أكتر منهم ومعاك فلوس أكتر منهم ومحبوب أكتر منهم وسعيد
 
 
 أكتر منهم، ومافيش حد بيعمل أو هيعمل كدا غيرهم.
 
الأب والأم فرصة من عند ربنا أو وسيلة مساعدة فى العالم الغير مريح اللى احنا عايشين فيه ده، ربنا بيديها لنا علشان تساعدنا ونستعملها طول الوقت علشان نعرف نعيش!
 
من مصلحتنا إننا نستخدمها ومن مصلحتهم هما كمان إننا نديهم قيمتهم ونحسسهم إننا محتاجين لهم وإن وجودهم مهم بالنسبة لنا.
 
لكن فيه آباء وأمهات مبيلعبوش اللعبة كدا خالص، بيبعدوا بشكل ما عن أولادهم وبيبقوا مدينهم دايما إحساس إن متسندش علينا ومتعتمدش علينا ومتطلبش حاجة مننا مادام كبرت خلاص، بالعكس ده احنا اللى المفروض نسند عليك ونعتمد عليك ونطلب منك وانت واجبك تنفذ علشان تبرنا وإلا هتكون عاق.
 
أنا مهما حاولت أصور بالكلام شعور الشخص اللى بيحاول يسند على أمه وأبوه ودايما مش بيلاقيهم سند، مش هاقدر أديله حقه فى الوصف!
 
ومهما صورت بالكلام اللى الأم والأب بيفرقوه فى مشاعر الشخص لو بس سمعوه مش حتى حاولوا يحلوا مشاكله، بردو الوصف مش هياخد حقه.
 
 أول مرة جالى كورونا جالى فى شهر مارس 2020 يعنى فى الأول خالص قبل ما ينتشر ويبقى عادى والناس تتأقلم مع الموضوع وتستوعب وجود شخص عنده كورونا حواليهم، الوقت ده أغلب الناس اللى حواليا اتجننوا وخافوا مننا جدا أنا وجوزى وولادى وفضلوا فترة طويلة جدا مش عايزين يشوفونا.
 
فى الفترة دى مع إن اللى عنده كورونا فيها كان مثير للقلق والناس كلها عايزاه يتحط فى مستشفى علشان ميعديهمش، (وهما مش عارفين إن اللى عملوا الفيروس كدا كداهينشروه بأى طريقة حتى لو كل اللى جالهم كورونا اتحطوا فى مستشفيات )، ومع إن الشوارع كلها كانت فاضية والمستشفيات وعيادات الدكاترة كانت فاضية ومحدش بيخرج أصلا، واحنا كمان سبنا بيتنا وروحنا مكان تانى فى مدينة شبه خالية من السكان، بس كانوا متخيلين إن اللى عنده كورونا هيعديهم بردو.
والحقيقة أنا بعدى عن الناس بالنسبة لى ميزة كبيرة ومتعة بلا حدود، بس مشكلتى كانت فى أولادى وجوزى لأنهم مش كدا خالص، فهما اللى كانوا متضايقين.
 
ورغم إن كبار السن كانوا موضع قلق كبير إنهم يتصابوا، لكن أبويا وأمى مدخلوش فى الدايرة اللى كل الناس دخلوا فيها ومخافوش منى بالعكس، أبويا كان كل يوم يقوللى أنا هاجى وهاقعد جنب الباب أو هاجى وبصي لى من الشباك بس أشوف شكلك عامل ازاى، أو هاجى أديكى الأدوية اللى انتى عايزاها من بعيد، وأنا اللى كنت باقوله لاء، محدش هيقابله.
 
وأقصى تنازل عمله إنه اتفق مع جوزى إننا كل ما نعمل أى أشعة أو تحاليل أو تبقى معانا أى روشتة من أى دكتور  جوزى يروح يحطها له فى الأسانسير ويبعته للدور المطلوب وأبويا ياخدها من الأسانسير، وهو يسأل دكاترة عنده علشان يتأكد إننا ماشيين صح.
 
وأمى مكانتش تقدر تجيلى لأن المشوار كبير عليها لكن مكانش عندها أى مشكلة إنها تشوفنى أول ما الدكتور قالى فكى العزل وروحت لهم البيت بعد 23 يوم بس وكررت الزيارة بعد كدا بالمعدل العادى بتاعنا وفضلنا فترة طويلة مبنروحش لأى حد غيرهم لأن أصلا محدش عايز يشوفنا غيرهم.
 
ومع إنى كنت على علم تام إن من حقهم يخافوا على نفسهم ولو كانوا رفضونى مكانش ليا حق أزعل منهم، بس إصرارهم ده فرق معايا جدا وحسسنى  إن فيه حد بيحبنى لدرجة إنه فيه احتمال إنه يتعدى ولا قدر الله يموت بسبب العدوى دى، ورغم كدا مكمل.
 
هما طول الوقت بيقفوا جنبى فى كل حاجة، بس الموضوع ده كان اختبار ليهم ونجحوا فيه بجدارة ولأول مرة أشوفهم وهما شخصين بس كفتهم كانت أتقل من الكفة اللى فيها بقية كل الناس اللى كنت أعرفها.
 
كل ما ييبجى فى بالى إيه اللى كان ممكن يحصل لو كانوا عملوا زى ما كل الناس عملوا وبقوا هما كمان رافضينى تماما كدا ؟
بس وقفتهم هما الاتنين معايا أغنتنى عن بقية الناس كلها.
 
إوعوا تكونوا من الناس اللى بتقف ضد أولادهم لما يحتاجوا لهم وياخدوا منهم الحق فى إنهم يضعفوا ويطلبوا منهم المساعدة خصوصا المساعدة النفسية.
الأبوة والبنوة حاجة ممتعة جدا للناس اللى بتحس وبتفهم، إنك تستريح مع ابنك وابنك يستريح معاك دى حاجة مهمة ومريحة، مش ضغط ومش وجع دماغ.
والخروج والفسح والتلاشى فى الشغل مش أهم من الإحساس ده !
 
لكن الحياة فعلا مش سهلة وأى أبناء فى الدنيا محتاجين لآبائهم مهما كبروا، وفى العموم محدش هيسند حد ولا هيحب حد ولا هيسمع حد ولا هيخاف على حد أكتر من أبوه وأمه، وإذا الأب والأم ملعبوش اللعبة دى مع الشخص، مرة يكسبوا ومرة يخسروا، محدش هيلعبها معاه، وهيطلع شخص ناقصه حاجات كتير بيدور عليها طول الوقت عند ناس تانية بس عمره ما هيلاقيها  وهيعيش حياته كلها شخص غلبان ووحيد مهما كان عامل علاقات فى كل مكان !
 
علاقة الأب والأم والإبن مهما خدت منك هتديلك أكتر ومهما الواحد خسر فيها مجهود أو وقت أو فلوس أو طاقة، هيكسب حاجات كتير متتقدرش !
خليكوا الجانب المريح لأولادكم، كفاية عليهم الدنيا !
بادج إحصائيات متنوعة - مركز التدوين

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة غازي جابر
2↑2الكاتبمدونة ايمن موسي
3↓الكاتبمدونة حسين درمشاكي
4↓-2الكاتبمدونة نهلة حمودة
5↑1الكاتبمدونة اشرف الكرم
6↓-1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
7↓الكاتبمدونة محمد شحاتة
8↑1الكاتبمدونة حاتم سلامة
9↑1الكاتبمدونة نجلاء البحيري
10↓-2الكاتبمدونة هند حمدي
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑19الكاتبمدونة شيماء حسني225
2↑17الكاتبمدونة رشا ماهر137
3↑13الكاتبمدونة محمد بن زيد135
4↑13الكاتبمدونة مريم فرج الله 243
5↑11الكاتبمدونة محاسن علي166
6↑10الكاتبمدونة عبد الحميد ابراهيم 71
7↑10الكاتبمدونة هبه الزيني142
8↑8الكاتبمدونة جيهان عوض 239
9↑7الكاتبمدونة سلوى محمود112
10↑6الكاتبمدونة عزة بركة19
11↑6الكاتبمدونة بيان هدية140
12↑6الكاتبمدونة هاميس جمال158
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1140
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب715
4الكاتبمدونة ياسر سلمي683
5الكاتبمدونة اشرف الكرم644
6الكاتبمدونة مريم توركان575
7الكاتبمدونة آيه الغمري515
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني443
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين438
10الكاتبمدونة حاتم سلامة431

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب403290
2الكاتبمدونة نهلة حمودة267470
3الكاتبمدونة ياسر سلمي234041
4الكاتبمدونة زينب حمدي187863
5الكاتبمدونة اشرف الكرم171123
6الكاتبمدونة سمير حماد 136509
7الكاتبمدونة حنان صلاح الدين129214
8الكاتبمدونة طلبة رضوان128126
9الكاتبمدونة مني امين126180
10الكاتبمدونة آيه الغمري124404

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة آية عبد العزيز 2026-04-22
2الكاتبمدونة ليلى سرحان2025-12-12
3الكاتبمدونة اسماء خوجة2025-11-08
4الكاتبمدونة مريم الدالي2025-11-05
5الكاتبمدونة محمد خوجة2025-11-04
6الكاتبمدونة جيهان عوض 2025-11-04
7الكاتبمدونة محمد مصطفى2025-11-04
8الكاتبمدونة حسين العلي2025-11-03
9الكاتبمدونة داليا نور2025-11-03
10الكاتبمدونة اسراء كمال2025-11-03

آخر الموثقات - مركز التدوين
الجوهرة السوداوية

البول الغامق معناه أنك تطمئن على الكلى

عادل أبو سنة

الطب وقيمته

آخر عرفة

الرجل عندما يحب .. لا يوقفه الحديد

كريهة ولكن

وداعا يا وحيدي

العزيز كمال…

مسيريين ولا مخيريين
الأكثر قراءة - مركز التدوين
الأحدث تأليفا - مركز التدوين
الجوهرة السوداوية

البول الغامق معناه أنك تطمئن على الكلى

عادل أبو سنة

الطب وقيمته

آخر عرفة

الرجل عندما يحب .. لا يوقفه الحديد

كريهة ولكن

وداعا يا وحيدي

بيفصلوا حمير !

صدى بلا نبرة