آخر الموثقات

  • المتحدثون عن الله ورسوله
  • قصة قصيرة/.المنتظر
  • قصتان قصيرتان جدا 
  • سأغير العالم
  • كيف تعلم أنك وقعت في الحب؟
  • التأجيل والتسويف
  • فأنا لا انسى
  • احترام التخصص
  • 2- البداية المتأخرة لرعاية الفنون والآداب
  • يعني إيه "الاحتواء"؟
  • يا عابرة..
  • رسائل خلف السحاب
  • صادقوا الرومانسيين
  • ربي عيالك ١٠
  • من بعدك، كلامي بقى شخابيط
  • إيران من الداخل بعد الحرب.. 
  • معضلة فهم الحرب على إيران
  • نصر سياسي ايراني
  • قصة قصيرة/ وصاية الظل
  • ق ق ج/ سرُّ الشجرة والقوس
  1. الرئيسية
  2. مركز التـدوين و التوثيـق ✔
  3. المدونات الموثقة
  4. مدونة محمد شاهين
  5. بين الجدران والوجوه

(المكان: متجر صغير متهالك، رفوفه مليئة بالبضائع القديمة، وتنتشر فيه رائحة القهوة والبهارات. صفية، سيدة في منتصف الستينيات، تجلس خلف الطاولة الخشبية وهي تراقب الشارع من النافذة.)

 

صفية: (بصوت هادئ متأمل) الحي بيتغير... بس مش عارفة إذا كان للأحسن ولا للأسوأ.

 

(يدخل حسام، شاب ثلاثيني يعمل في شركة التطوير العقاري، يحمل حقيبة سوداء.)

 

حسام: مساء الخير، يا حاجة صفية.

صفية: (بنبرة متحفظة) مساء النور، يا ابني. عاوز إيه المرة دي؟

حسام: (يجلس أمامها، يضع عقدًا على الطاولة) الشركة رفعت العرض، ربع مليون جنيه، ومحل في المول الجديد. ده أكتر بكتير من اللي يستحقه المكان.

صفية: (تضحك بسخرية) يستحقه المكان؟ يا ابني، المكان ده مش مجرد حيطان، ده عمر وذكريات.

 

(يدخل عادل، رجل مسنّ، أحد زبائن المتجر الدائمين.)

 

عادل: (مقاطعًا) المشكلة مش في الفلوس، المشكلة إننا هنخسر آخر حاجة بتربطنا بالحي القديم.

 

حسام: (بإصرار) بس يا عم عادل، التطوير مش حاجة وحشة. بدل البيوت القديمة اللي بتقع، هيبقى في أبراج، ومستشفيات، ومولات. ده المستقبل.

 

صفية: (بهدوء حاد) والماضي؟ الماضي بيروح فين؟ الأماكن دي مش مجرد طوب، دي أرواح ناس عاشت هنا، وتعبت هنا، وحلمت هنا.

******

 

(المكان: الشارع أمام المتجر، حيث اجتمع بعض سكان الحي. البعض يؤيد التطوير، والآخر يخشى ضياع الهوية. حسام يتحدث بحماس، بينما صفية وعادل يستمعان.)

 

حسام: (ينظر للجميع) اسمعوني، أنا مش ضدكم، بس إحنا محتاجين نتحرك لقدام، بدل ما نفضل متعلقين بالماضي.

 

منى (شابّة تعمل في الحي، بغضب): "قدام" بالنسبة لك يعني نبقى مجرد أرقام في شقق استثمارية؟ إحنا عشنا هنا، ده مش مجرد حي، ده بيتنا.

 

عادل: (مخاطبًا حسام) وانت، يا ابني، عارف إن والدك كان بييجي هنا كل يوم؟ كان يقعد على الكرسي ده، يشرب شايه، ويحكي عن أحلامه؟

 

حسام: (يتردد للحظة) عارف… بس… بس الحياة ما بتقفش عند الذكريات.

 

صفية: (بهدوء) بس ما ينفعش كمان نمحيها.

 

*******

 

(المكان: المتجر ليلاً. صفية تجلس وحدها، تتأمل صورة قديمة على الحائط لزوجها الراحل أمام المتجر.)

 

صفية: (بصوت خافت) يا أحمد… أنا تعبت. بس مش هبيع، عارف ليه؟ عشان الحكايات اللي حصلت هنا تستاهل تعيش أكتر منا.

*******

 

(صفية تجلس داخل المحل المظلم، تشعل مصباحًا زيتيًا، تنظر إلى الرفوف القديمة، إلى البضائع التي لم تعد تُباع كما كانت، إلى الصور المعلقة على الجدران… أصوات خطوات تتعالى بالخارج.)

 

(يدخل حسام، هذه المرة ليس وحده، بل برفقة رجل في الأربعينات، يرتدي بدلة رسمية ويحمل أوراقًا في يده. إنه المهندس فؤاد، المسئول عن مشروع الهدم.)

 

المهندس فؤاد: (بهدوء رسمي) الحاجة صفية… دي آخر فرصة. لو مضيتي العقد دلوقتي، ممكن نخلي ليك محل داخل المول الجديد. لكن لو صممتي على الرفض، هنبدأ الإجراءات القانونية، وهتمشي غصب عنك.

 

صفية: (تبتسم بسخرية) غصب عني؟ الأرض اللي قضيت فيها عمري، والناس اللي بتقولي صباح الخير كل يوم، والكرسي اللي كان بيقعد عليه جوزي الله يرحمه… عاوزين تاخدوا كل ده غصب عني؟

 

حسام: (بصوت متردد) الحاجة صفية… يمكن لو شوفتي الموضوع من زاوية تانية، تلاقي إن التطوير مش سيئ…

 

(يقطع حديثه صوت باب يُفتح بقوة، ويدخل عادل ومعه مجموعة من أهالي الحي، بينهم منى وآخرون، يحملون لافتات مكتوبة بخط اليد: "لا لهدم تاريخنا"، "المتجر ليس للبيع".)

 

منى: مش هنسمح لكم تاخدوا المكان ده!

 

المهندس فؤاد: (يضحك باستهزاء) مجموعة ناس واقفة في الشارع مش هتعطل مشروع بملايين الجنيهات.

 

صفية: (بهدوء، ولكن بثبات) طيب شوف لو تقدروا تمحوا التاريخ ده برقم في ورقة.

 

(المهندس فؤاد يلوّح بالأوراق، بينما تتصاعد التوترات. حسام ينظر إلى كليهما، بين الواجب والماضي، بين مستقبله الوظيفي وصورته التي بدأ يراها في أعين هؤلاء الناس.)

 

(هدوء ثقيل يخيم على المكان. لحظة مواجهة حقيقية. الخير والشر يتقابلان… لا أحد يتحرك.)

 

(في الخلفية، صوت أذان الفجر يرتفع، يختلط مع أنفاس الجميع الثقيلة. عادل ينظر إلى حسام، حسام ينظر إلى فؤاد، وفؤاد يتأمل أوراقه. الصفحات ترتجف بين أصابعه، وكأنها لم تعد تملك نفس السلطة التي كانت لها قبل دقائق.)

 

صفية: (بصوت خافت) كل اللي ناقص دلوقتي… معجزة.

إحصائيات متنوعة مركز التدوين و التوثيق

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة نهلة حمودة
2↓الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
3↑1الكاتبمدونة محمد شحاتة
4↓-1الكاتبمدونة اشرف الكرم
5↓الكاتبمدونة ياسمين رحمي
6↓الكاتبمدونة حاتم سلامة
7↓الكاتبمدونة حنان صلاح الدين
8↑1الكاتبمدونة آيه الغمري
9↑1الكاتبمدونة حسن غريب
10↓-2الكاتبمدونة ياسر سلمي
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑31الكاتبمدونة فاطمة الزهراء بناني203
2↑22الكاتبمدونة مها اسماعيل 173
3↑14الكاتبمدونة مرتضى اسماعيل (دقاش)205
4↑11الكاتبمدونة منال الشرقاوي193
5↑5الكاتبمدونة كريمان سالم66
6↑5الكاتبمدونة خالد عويس187
7↑4الكاتبمدونة نجلاء لطفي 43
8↑4الكاتبمدونة غازي جابر48
9↑4الكاتبمدونة سحر حسب الله51
10↑4الكاتبمدونة نهلة احمد حسن97
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1079
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب695
4الكاتبمدونة ياسر سلمي655
5الكاتبمدونة اشرف الكرم576
6الكاتبمدونة مريم توركان573
7الكاتبمدونة آيه الغمري501
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني426
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين417
10الكاتبمدونة شادي الربابعة404

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب334086
2الكاتبمدونة نهلة حمودة190095
3الكاتبمدونة ياسر سلمي181604
4الكاتبمدونة زينب حمدي169790
5الكاتبمدونة اشرف الكرم130985
6الكاتبمدونة مني امين116792
7الكاتبمدونة سمير حماد 107888
8الكاتبمدونة فيروز القطلبي97967
9الكاتبمدونة مني العقدة95056
10الكاتبمدونة حنان صلاح الدين91852

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة نجلاء البحيري2025-07-01
2الكاتبمدونة رهام معلا2025-06-29
3الكاتبمدونة حسين درمشاكي2025-06-28
4الكاتبمدونة طه عبد الوهاب2025-06-27
5الكاتبمدونة امل محمود2025-06-22
6الكاتبمدونة شرف الدين محمد 2025-06-21
7الكاتبمدونة اسماعيل محسن2025-06-18
8الكاتبمدونة فاطمة الزهراء بناني2025-06-17
9الكاتبمدونة عبد الكريم موسى2025-06-15
10الكاتبمدونة عزة الأمير2025-06-14

المتواجدون حالياً

742 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع