هل هي زيارتك الأولي ؟دليل الزيارة الأولي

 arhery heros center logo v2

                    من منصة تاميكوم

آخر الموثقات

  • روح يا حمام لا تصدق أم هيام - هنا الفيوم - وادبحلك طير الحمام | 2024-05-14
  • نداء لمراعاة حق الثقافة العلمية المهدور | 2024-05-14
  • العشق صانع الأضداد في حياة أبي العتاهية | 2007-02-05
  • الشهر العالمي للتعربف بارتفاع ضغط الدم | 2024-05-14
  • مات ومسمعهاش | 2024-05-14
  • معارك الروح و الجسد | 2024-04-25
  • الباب الموارب | 2024-05-02
  • تحت ظلال الزيتون | 2024-05-04
  • ناسا تكتشف كوكب جديد | 2024-05-14
  • وسلامٌ على الباقيين | 2024-05-04
  • أكثر ما يريح قلبي | 2024-05-12
  • ابنتى لا تقرأ كتبى | 2024-03-03
  • لماذا هرب الشباب إلى الشات؟ | 2024-03-13
  • عربات القهوة فى شوارع القاهرة | 2023-01-20
  • أخلاقنا الجميلة …… خطوة جاءت فى موعدها | 2022-10-11
  • الحياة ليست مكتب تنسيق | 2022-08-25
  • ماذا حدث لقلوب المصريين؟ | 2022-07-29
  • كُلْ عيش | 2022-06-24
  • بناء الإنسان لبناء الأوطان | 2022-07-08
  • فاتها قطار الزواج | 2024-03-21
  1. الرئيسية
  2. مدونة نورا عبد الفتاح
  3. ولا ستر ولا غطا .. سلوك للآباء مرفوض

فيه حاجة أمهات وآباء كتير بيعملوها وهى إنهم بيحسسوا الطفل إن علاقته بيهم مش خاصة بيهم لوحدهم وإن سره مش فى بير وإنهم مش ملجأه لو حس إنه مكسوف أو محبط أو غلط واعترف بغلطه، فساعات مثلاً تلاقى عيل صغير جداً وعنده 3 أو 4 سنين، جاى يوشوش مامته أو باباه فى ودنهم ويقولهم على حاجة فى الغالب ضايقته أو مزعلاه أو محسساه بعدم الارتياح، فتلاقى أمه أو أبوه يقولوله بصوت عالى قدام الناس ( لاء لاء متقعدش توشوشنى كل شوية، لو عايز تقول حاجة، قول بصوت عالى قدام الناس، دول مش ناس غريبة، دول يادوب خالتك وعمتك وجدتك وجيراننا كلهم و39 واحدة من صحابى، هاه قول قدامهم عادى).

فالولد طبعاً يكتم فى قلبه ويسكت ويمشى !

 

بس وهو جاى يوشوش الأم كان جاى بشعور أنا متضايق وجاى أرمى تعبى على أمى وآخد منها دعم علشان هى الجانب المريح فى حياتى، لكن وهو ماشي كان ماشي باحساس، أنا كنت متضايق ودلوقتى بقيت متضايق ومحرج ومحبط ومتهزأ ومفضوح قدام الناس دى كلها ومش هاروح أقولها حاجة تانى حتى لو هاموت ! 

 

نفس الكلام بيحصل لما الأم أو الأب يحبوا يعاتبوا ابنهم أو بنتهم فى حاجة عملوها فيكلموهم فى الشارع بصوت عالى أو فى تجمع عائلى علشان يسبكوا دور الأم والأب قدام الناس. 

 

طب ما تعاتبوه وتهزأوه وتدوله محاضرات وتضربوه كمان لو الموضوع يستاهل، بس عندكوا بيت تهزأوه فيه !

 

بردو لو عيل عمل حاجة غلط أو جاب درجة وحشة أو ممسوك عليه ذلة ما؛ يلاقى بعد شوية العيلة كلها بتتكلم عن الذلة الممسوكة عليه دى أو يكتشف إن أمه قالت لخالته وجدته ،وأبوه قال لعمته وأولاد عمته والولد اتفضح وهو كان فاكر إن أمه وأبوه ستر وغطا، طلعوا ولا ستر ولا غطا ! 

 

جدير بالذكر بردو فى هذا الصدد اللى مش لطيف؛ بلاش والنبى الفكرة بتاعة إن اللى عنده عيل صغير عنده شهور لازم يصوره وهو بيستحمى من غير هدوم ويسيب الصور عند الجد والجدة، وبعد كدا العيل ده يكبر ويبقى فى الجامعة وصوره وهو بيستحمى وهو عنده سنة عند جدته فى البيت والعيلة كلها بتتفرج عليها فى كل المناسبات ويمسكوها عليه ذلة جديدة، وعلى فكرة مافيش أى حاجة جميلة فى إننا نصور طفل رضيع مش فاهم حاجة فى الدنيا ولا حول له ولا قوة وهو من غير هدوم ونحتفظ بالصور فى بيت العيلة الكريمة، عايزين نتقى الله فى أولادنا وننضف دماغنا شوية.

التعليقات علي الموضوع
تعليق واحد حتي الآن
  • تريدين تغيير ثقافة مجتمع كامل تعودت امهاته و تعود آباءه أن سلطتهم المطلقه تمنحهم الحق في اكثر من ذلك ... ، و بلا وعي

المتواجدون حالياً

3052 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع